دانلود تمام قسمتهای سریال هیولا

دانلود تمام قسمتهای سریال مانکن

دانلود فیلم متری شیش و نیم

بیماری فومو (FOMO‌) چیست؟ 4 گام برای درمان ترس از دست دادن

آیا اگر شما هم مرتبا گوشی خود را چک می کنید تا آپدیت های جدید را ببینید؟ باید بگوییم که شما دچار فومو (FOMO) یا ” ترس از دست دادن ” هستید.

تصور کنید که در حال خوردن یک نوشیدنی هستید و میخواهید به بیرون بروید اما قبل از رفتن، تصمیم می گیرید یک چک سریع از شبکه های اجتماعی داشته باشید. گاهی بیست دقیقه و یا بیشتر برای چک کردن فیس بوک، توییتر اختصاص می دهید. به لطف اعتیاد به گوشی های هوشمند که با نام نوموفوبیا شناخته می شود، همه چیز منتهی به این نقطه یعنی گوشی هوشمند شما می شود.

فومو (FOMO) چیست؟

fomo

فن آوری ارتباطات طوری طراحی شده است که به ما کمک کند تا بیشتر با یکدیگر مرتبط شویم. همه این شبکه‌های اجتماعی و راه‌های برقراری ارتباط باید به ما در ایجاد و حفظ روابطمان کمک کنند. شما می توانید با دوستان قدیمی دبیرستان خود دوباره ارتباط برقرار کنید. یا عکس های خود را با مادر بزرگتان که 2000 کیلومتر دورتر از شما است به اشتراک بگذارید.

اما استفاده و چک کردن دائم برنامه ها و شبکه های اجتماعی امکان پذیر نیست. این همان جایی است که فومو (FOMO‌) نقش بازی می کند. فومو (FOMO‌) چیست؟ این کلمه عبارتی رایج است که امروزه استفاده می شود و به نظر می رسد که روز به روز بدتر می شود.

منظور از اختصار FOMO چیست؟ FOMO مخفف “Fear Of Missing Out یعنی ترس از دست دادن ” است. یکی دیگر از تعاریف FOMO عبارت است از: ترس از دست رفتن چیزی (مانند فعالیت جالب یا لذت بخش) که دیگران تجربه می کنند.

در فرهنگ لغات شهری یکی دیگر از معانی فومو (FOMO‌) عبارت است از: شکلی از اضطراب اجتماعی یا نگرانی که ممکن است یک فرصت یا یک رویداد رضایت بخش، که اغلب در یک پست و در رسانه های اجتماعی دیده می شود را از دست بدهید.

حسادت یک مثال کامل یا یکی از مترادف های فومو (FOMO‌) است. تا همین اواخر احساس حسادت، یک روش معمول برای توصیف فومو (FOMO‌) بود. تعریف حسود: آرزوی داشتن چیزی که فرد دیگری دارد، که آن چیز می تواند مالکیت، تجربه و غیره باشد.

فومو (FOMO‌) یا ترس از دست دادن

اینترنت

فومو (FOMO‌) یا ترس از دست دادن، لزوما مربوط به قرن 21 نیست. اغلب افراد پس از شنیدن خبر خرید خانه توسط یکی از دوستانشان یک حس عدم اطمینان و یا حسادت را تجربه می کنند. اما امروزه و به لطف رسانه‌های اجتماعی انعکاس همه اتفاقات و اخبار افزایش یافته است.

علاوه بر این، این برنامه ها طوری طراحی شده اند که از به اشتراک گذاشتن اخبار زندگیمان در آنها پاداش می گیریم. مثلا هنگامی که پست می گذاریم، 20 امتیاز دریافت می کنیم، یا مثلا اگر کسی عکس ما را در اینستاگرام دید برایمان لایک می گذارد.

این که افراد چه چیزی را در مورد تجربیات و رویدادهای زندگی خود در رسانه های اجتماعی پست می کنند، متفاوت است. فومو (FOMO‌) هنگامی رخ می دهد که شما شروع به مقایسه خود و تجربیات خود با دیگران می کنید و در واقع از آنچه که ممکن است از دست بدهید، می ترسید.

با فومو (FOMO‌) خود روبرو شوید

امروزه از طریق رسانه های اجتماعی شما بیشترین فومو (FOMO‌) را تجربه می کنید. ما بر اساس مطالعات تحقیقاتی می دانیم که صرف کردن زمان زیاد در رسانه های اجتماعی می تواند بر سلامت روانی ما تاثیر منفی داشته باشد. اگر مدت زمان زیادی را در رسانه های اجتماعی سپری می کنید، زمان خوبی برای فکر کردن به این مشکل است تا با فومو (FOMO‌) خود روبرو شوید.

در مواجهه با اعتياد احتمالی به رسانه های اجتماعی و فومو (FOMO‌) ناشي از آن، اولين گام رویارویی با احساسات منفی مرتبط با ترس از دست دادن است.

تحقیقات در مورد فومو (FOMO‌)

نوموفوبیا

یک مطالعه استرالیایی نشان داد که از هر دو نوجوان یک نفر فومو (FOMO‌) دارد و نوجوانانی که وقت بیشتری را در رسانه های اجتماعی سپری می کردند، نسبت به هم سن و سالهای خود مضطرب تر بودند.

البته، بزرگسالان نیز از این مشکل مصون نیستند. یک گزارش در سال 2013 نشان می دهد که 56 درصد از کاربران رسانه های اجتماعی از فومو (FOMO‌) رنج می برند.

یک مطالعه در سال 2018 منتشر شد که اثرات فومو (FOMO‌) را بر دانش آموزان سال اول کالج نشان می داد. براساس این تحقیق، تجربه مکرر فومو (FOMO‌) صورت روزانه و در طول ترم، پیامدهای منفی برای دانش آموزان داشت، از جمله اثرات منفی آن شامل افزایش خستگی، استرس، اختلالات فیزیکی و کاهش خواب بود.

 

درمان فومو (FOMO‌) یا همان “ترس از دست دادن”

شبکه های اجتماعی

شما باید بدانید که چگونه با فومو (FOMO‌) مقابله کنید تا بر زندگی شما تاثیر منفی نگذارد. در اینجا راه هایی برای به حداقل رساندن آسیب و اطمینان از اینکه احساس خوبی از گذراندن وقت خود در رسانه های اجتماعی خواهید داشت، آورده شده است:

مرحله 1: وضعیت خود را قبول کنید

در حقیقت، باید خود را تشویق کنید! و با صدای بلند اعتراف کنید که ممکن است گاهی چیزهای عالی بعدی را از دست بدهید. این نوعی تسکین است که فرد این را قبول کند و ذهنیت خود را تغییر دهد.

مرحله 2: آگاه باشید که دارید به چه پستی نگاه می کنید.

همانطور که میدانید، همه افراد بهترین اتفاقات خود را پست می گذارند. پس نباید از دیدن آنها حس بدی داشته باشید. زیرا رنگ و لعاب آنچه می بینید بیش از واقعیت همیشگی است. همچنین خوب است که به یاد داشته باشیم که دستکاری “واقعیت” بسیار آسان است.

مرحله 3: قطع ارتباط

اگر از نوموفوبیا یا اعتیاد به گوشی هوشمند رنج میبرید و اعلان های بسیار زیادی دارید که کاری جز اطلاع رسانی در مورد رویداد زندگی دیگران به شما ندارد، توصیه می کنیم که این اعلان ها را از برنامه های اجتماعی خود حذف کنید. توصیه ما این است که وقتی که در سایت های اجتماعی می گذرانید را محدود کنید.

مرحله 4: زندگی در حال

وقت خود را عاقلانه سپری کنید. فهرستی از همه چیزهایی را که می خواهید زمان خود را با آنها سپری کنید داشته باشید: یادگیری یک زبان جدید، عضویت در یک باشگاه کتاب، داوطلب شدن در یک گروه و ….

 

به خاطر بسپارید که هرگز نمی توانید به عقب بازگردید با از بین بردن این لحظات گرانبها، فرصت ایجاد موقعیت های بهتر و لذت بردن از حضور خود در لحظه حال را از دست می دهید.

 

منبع: draxe

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.