۱۲ تغییر ساده و موثر برای راحتی در منظم و مرتب کردن خانه
مرتب کردن خانه صرف نظر از جمعیت آن، می تواند بسرعت پیچیده شود. ما نمی خواهیم اوقات فراغت خود را صرف انجام کارهای روزانه ، شستن لباسهای چرک یا رسیدگی به حیاط کنیم. اما وقتی که به عنوان یک خانه دار در رأس انجام امور خانه قرار نداشته باشیم آنها روی هم انباشته می شوند و تبدیل به یک غول می شوند.
با چند تغییر ساده می توانید به خود و دیگر افراد خانواده کمک کنید. بدون صرف همه وقت خود، مدیریت وظایف مختلف در خانه را به عهده بگیرید. با این روش شما می توانید نشاط را به خانه برگردانید و در کاری که واقعاً قصد انجام آن را دارید مفید و موثر باشید.
۱- عادت مرتب کردن خانه “روزی یک کیف”
این تمرین ساده می تواند از انباشتگی و شلوغ شدن فضای کار جلوگیری کند. خیلی ساده هر روز یکی ازکیسه های پلاستیکی که در دسترس شما است یا هر نوع کیسه یا جعبه کوچک را بردارید. و روزی یکبار ۵ تا ۱۰ دقیقه وقت خود را صرف قدم زدن در خانه یا آپارتمان کنید و خرد و ریزهایی که دیگر به آنها نیاز ندارید را دور بریزید. پر کردن روزی یک کیسه، هدف شما باشد. بله انجام این کار اغلب برای ما ساده است، و این که چرا به تاخیر می افتد ناراحت کننده است. واقعاً لازم است این همه وسایل زیادی داشته باشیم.
بعضی از این وسایل می بایست دور ریخته شوند و یا بازیافت شوند (وسایل خشک، کاغذ باطله، و مانند آن). ولی باقی خرد و ریز ها را می توانید هدیه دهید. یک جعبه را جایی در کنار یا گوشه پذیرایی یا در صندوق ماشین در نظر بگیرید. همه اشیای قابل استفاده را در آن بریزید و زمانی که جعبه پر شد می توانید به مرکز خیریه تحویل دهید.
۲- کارهای منزل را بین افراد تقسیم کنید
اگر تنها زندگی نمی کنید دلیلی وجود ندارد که همه مرتب کردن خانه را به تنهایی انجام دهید. بهر حال خیلی از اوقات شخص دیگری با پذیرفتن مسئولیت کمک در خانه داری از فرسوده شدن یک نفر برای انجام کارهای منزل جلوگیری می کند. به انبوه کارهای انجام نشده منزل با تقسیم کار خاتمه دهید. به عنوان مثال یک نفر اتاق خواب را تمیز نگه می دارد و دیگری مسئول بردن زباله ها به بیرون از منزل است و هر کسی شستشوی لباس خودش را انجام می دهد.
راه دیگری نیز برای تقسیم وظایف خانه بین اعضای خانواده وجود دارد. با روش های مختلف تقسیم مرتب کردن خانه را انجام دهید تا اینکه یکی از روشهای مناسب را پیدا کنید. ولی انجام همه کارها را به تنهایی در نا امیدی انجام ندهید. وقتی همه کمک کنند، همه سود خواهند برد.
۳- غذاهای مورد علاقه خود را بپزید
اینترنت مخزن وسیعی برای همه نوع دستور پخت غذا است. زمانی که شما نیاز به پخت نوعی غذای ترکیب با گوشت و سبزی دارید، بسیار جالب است که می توانید ۲۷ نسخه از دستور پخت آن را پیدا کنید.
در هر صورت با وجود این همه انتخاب، زمانی که شما انتخابی انجام می دهید باز هم احساس می کنید که غذای تکراری انتخاب کرده اید. حقیقت این است که اکثر ما برای تکرار تعداد کمی از غذاهای مورد علاقه خود خوشحال می شویم و تنها گاهی غذای جدیدی را امتحان می کنیم. تکرار غذاهای مورد علاقه اشکالی ندارد بلکه موجب کاهش استرس و صرفه جویی در وقت و هزینه می شود.
لیستی از غذاهای خوب که قبلاً درست کرده اید و دوست دارید را تهیه کنید و مواد غذایی لازم را هم در دسترس بگذارید. با اینکار انتخاب غذا بسیار ساده می شود. زمانی که شما وقت، انرژی و حوصله دارید، می توانید در همه آن دستورات غذایی که منتظر شما در اینترنت هستند غرق شوید.
۴- لوازم غذایی مورد علاقه خود را ذخیره کنید و کار آزمایشی در اندازه بزرگ انجام دهید
زمانی که شما لیست غذاهای مورد علاقه خود را آماده کردید، با خریدن مواد غذایی لازم برای غذای مورد علاقه خود در حجمی بیشتر از معمول اولین قدم را برداشته اید. اگر قبلا هویج یا مرغ پخته را ریز ریز می کردید، اجرای همان دستور پخت با حجم بیشتر کار دشواری نیست. داشتن مواد غذایی آماده برای تهیه غذایی که قبلاً هم درست کرده اید به نفع شماست. می توانید مواد غذایی اضافه را در یخچال یا فریزر با توجه به اینکه چقدر زود قرار است از آنها استفاده کنید، قرار دهید با این کار هر زمان که شما قصد تهیه غذا داشته باشید تقریباً غذا آماده شده است. اگر این کار را برای همه غذاهای مورد علاقه خود انجام دهید، شما فریزری پر از غذاهای نیمه آماده در اختیار خواهید داشت.
۵- ظروف را قبل از خواب بشویید
من طرفدار اجرای قوانین سخت در خانه نیستم ولی این یکی واقعاً به اجرای درست خانه داری کمک می کند. شستن ظرفهای یک سینک پر از ظرف آخرین کاری است که با بی رغبتی وقتی که خسته و آماده استراحتم، در شب انجام می دهم. اگر هم انجام ندهم، در طول شب نا پدید نمی شوند.
اگر شما ظروف را در سینک رها کنید، ممکن است صبح برای شستن آنها وقت نداشته باشید. شما صبح با سرعت در حالی که لقمه ای در دست دارید بطرف در می دوید. باقی روز هم همچنان ظروف در سینک روی هم جمع شده اند. شب شما به خانه می رسید و شام درست می کنید و ظروف بیشتری به ظروف افزوده می شود و در این زمان است که واقعاً دوست ندارید شستن ظرفها را به عهده بگیرید. جمع شدن ظروف داخل سینک روی یکدیگر، کار ساده ای است. در عوض با صرف ۱۰ دقیقه وقت برای شستن یا گذاشتن ظروف در ماشین ظرفشویی این کار را عادت هر شب خود کنید. این عادت تاثیر بزرگی بر حفظ انرژی و مدیریت کارهای منزل دارد.
۶- یک صندوق پستی برای هر یک از اعضای خانواده تهیه کنید
آیا فکر می کنید که در عصر دیجیتال، نامه های کاغذی، صورتحساب ها، دعوت نامه ها و غیره منسوخ شده و مربوط به گذشته است. ولی چنین اتفاقی هنوز نیفتاده است و ما هنوز با انبوهی از حجم کاغذ در زندگی روزانه خود روبرو هستیم.
اگر شما مکان معینی برای قرار دادن نامه و موارد کاغذی دیگری که مربوط به خانواده است، ندارید به صورت نامرتب انباشته خواهند شد، یا گم می شوند یا در اطراف پراکنده می شوند یا حتی ممکن است تصادفی دور ریخته شوند.
یک صندوق برای هر یک از اعضاء خانواده که مورد کاغذی دریافت می کند، تعیین کنید که موقع دریافت نامه آن را در صندوق مربوط به شخص قرار دهید. نامه می تواند تا زمانی که خوانده شود و یا منقضی شود آنجا نگهداری شود.
بنابراین در وقت نیاز شما مکان نگهداری نامه را می دانید و مجبور به جستجو در میان توده ای از کاغذ نخواهید بود.
۷- وظایف مرتب کردن خانه را به لیست کارهای عادی روزانه و لیست وظایف هفتگی تقسیم کنید
برخی از کارهای مرتب کردن خانه مانند شستن ظروف لازم است که روزانه انجام شوند. کارهای دیگر مانند خالی کردن زباله ها و تمیز کردن زمین را می توان به صورت هفته ای و بدون هیچ ضرری به صورت خانوادگی انجام داد. (مگر اینکه شما همانند من چندین بچه خردسال داشته باشید که در این حالت خالی کردن زباله ها و تمیز کردن زمین می بایست روزانه انجام شوند.) وقتی که شما کارها را به صورت لیست شده ندارید به راحتی برای انجام آنها سردرگم می شوید. نتیجه این می شود که شما نمی خواهید هیچ کاری انجام دهید .
همه کارهای خانه را منظم یادداشت کنید. سپس تصمیم بگیرید که کدامیک واقعاً لازم است بطور روزانه انجام شود. آنها را روی کاغذی بنویسید که بتوانید در جایی که دیده شود قرار دهید: این لیست کارهای عادی و روزانه شما می شود.
دیگر موارد باید به لیست هفتگی که بعداً در مورد آن صحبت خواهیم کرد، اضافه شوند.
۸- کارهای هفتگی خود را با نظریه ۱:۱ انجام دهید
در طی هفته وقتی باقی افراد خانواده سرگرم مدرسه و کار و دیگر امور هستند، به راحتی روی کامل نمودن لیست کارهای عادی روزانه تمرکز کنید و هر روز نیز برروی یک کار از لیست کارهای هفتگی خانه تمرکز کنید. دقیقا یک کار در روز است. که می توانید خودتان آن را انجام دهید (یا انجام آن را محول کنید) در پایان هفته، یک ساعت از روز پنج شنبه خود را برای اتمام بقیه لیست کارهای هفتگی اختصاص دهید .
اگر همه آنها را تمام کنید، کار یک هفته را انجام داده اید و از باقی پایان هفته لذت می برید! اگر هنوز لیست را به اتمام نرسانده اید، پس یک ساعت یا بیشتر را در روز شنبه به آن اختصاص دهید و هر چقدر را که می توانید به پایان برسانید. و وقتی یک ساعت تمام شد حتی اگر همه کارها بطور کامل تمام نشده باشد، از انجام ادامه آن دست بکشید. هفته دوباره می چرخد و شما فرصت انجام آنها را در وقت دیگری پیدا خواهید کرد.
۹- نظافت را مانند یک فرد حرفه ای انجام دهید
اغلب ما کارهای عادی نظافت منزل را انجام می دهیم ولی واقعاً به کاری که انجام می دهیم فکر نمی کنیم. به هر حال اگر زمانی را صرف کنید برای تحقیق و تفکر در رابطه با کاری که انجام می دهید، به نکات، تکنیک ها و ترفندهایی دست پیدا می کنید که زمان شما را برای مرتب کردن خانه مفیدتر می سازند.
در مورد چگونگی نظافت منزل به طور موثر و مفید زیاد بخوانید. وسایلی را که به شما در انجام خوب و سریع کار کمک می کنند آویزان کنید. سپس از اطلاعات جدید خود برای انجام سریع کارهای هفتگی قبل از موعدی که باید تمام شوند، استفاده کنید.
۱۰- اشیاء را از کف زمین بردارید
بجای جمع کردن اشیاء روی میز، از گیره برای آویزان نمودن سیم ها به دیوار استفاده کنید، بجای اینکه بگذارید روی زمین کشیده شوند. هر چقدر که بتوانید به این طریق اشیاء را از روی میز و زمین جمع کنید، فضای شما کمتر به هم ریخته دیده می شود و بنابراین نظافت منزل سریعتر انجام می شود. جابجا کردن وسایل موقع نظافت منزل بیشتر از خود نظافت وقت می گیرد. بنابراین هر چه وسایل کمتری را جابجا کنید شما سریعتر می توانید کار سخت نظافت منزل را به اتمام برسانید.
۱۱- گنجه خود را تمیز کنید وقتی که شستشوی لباس انجام می دهید
برای مرتب کردن گنجه لباس خود نیز می توانید برنامه روزانه داشته باشید. اگر لباسهای خود را شسته باشید و آماده جابجا کردن باشند، یک نگاه سریع به لباس های روی قفسه هایتان، در گنجه لباس که طی هفته ها یا ماه ها نپوشیده اید، بیندازید.
قدم بعد: در هر باری که لباس ها را برای شستشو آماده می کنید می توانید از یک یا دو تکه لباس خلاص شوید. آن یک جفت کفشی را که هرگز نمی پوشید ،آن شلوارهایی را که مناسب نیستند را بردارید همینطور ادامه دهید و آنها را به جعبه هدیه خود اضافه کنید. به این ترتیب کمد لباس شما آهسته و آسان نگهداری و مرتب می شود. و شما یک گنجه لباس پر از لباسهایی که واقعاً دوست دارید و می پوشید خواهید داشت. و جابجا کردن لباس هایی را که تا کرده اید این بار آسان تر خواهد بود.
۱۲- زمان خود را ثبت کنید
من از دیدن یک آشپزخانه به هم ریخته بعد از آشپزی یا اسباب بازی های ریخته شده روی زمین در انتهای روز، کلافه می شوم. مرتب کردن خانه در چنین مواردی همواره سخت به نظر می رسد.
بعد از این که متوجه شدم چه مدت مرتب کردن خانه در این موارد وقت مرا می گیرد، تعجب کردم. بنابراین از آن موقع به بعد شروع به زمان بندی کارهای خودم کردم.
- تمیز کردن یک آشپزخانه بزرگ به هم ریخته: ۳۰ دقیقه
- تمیز کردن یک آشپزخانه نرمال: ۱۰ دقیقه
- خالی کردن ماشین ظرفشویی: ۳ دقیقه
- جمع کردن اسباب بازی ها : ۱۰ دقیقه
اگر بیش از اینها وقت می گذارید شاید به دلیل این باشد که با یک برنامه درست کارهای خانه خود را پیش نمی برید؟ و یا شاید شما وسواس بیش از حد دارید.
واقعا بد هم نیست. وقتی من فهمیدم، در بدترین حالت، تمیز کردن آشپزخانه معمولاً فقط نیم ساعت طول می کشد و مرتب کردن یک آشپزخانه نرمال فقط ۱۰ دقیقه طول می کشد، مرتب کردن خانه آسان تر شد. بله ۱۰ دقیقه دیگر من می توانم استراحت کنم در حالی که آشپزخانه تمیز است. وقتی شما بدانید که یک کار زمان زیادی طول نمی کشد ترغیب کردن خود برای انجام آن آسانتر می شود .
شما همچنین می توانید از تایمر به طرق مختلف استفاده کنید: اگر کاری دارید که نیاز دارید انجام دهید ولی نمی خواهید، تایمر را تنظیم کنید هر قدر کار سخت باشد می توانید در آن مدت کار کنید تا اینکه انجام شود. شما می توانید ۵ یا ۱۰ دقیقه دیگر در روز بعد به آن اختصاص دهید تا اینکه کار تمام شود.
حتی برای نگهداری از محیط خانه وجود یک برنامه منظم باعث استفاده بهتر از وقت و انرژی شما می شود پس شروع کنید. ابتدای کار کمی سخت و یا به نظر شما غیر منطقی خواهد رسید ولی با چند روز کار کردن به این روش علاقمند خواهید شد.
نکات مطلوب برای ساده تر کردن مرتب کردن خانه از نظر شما چیست؟