کم آبی بدن و بروز ۱۰ نوع بیماری ناشی از آن

loading...

کم آبی بدن در حالات ابتدایی مشکلی جزئی و کوچک محسوب می گردد، اما اگر همین مشکل جزئی و کوچک به موقع معالجه نگردد در دراز مدت سبب بروز بیماری های خطرناکی خواهد شد که حتی جان فرد نیز به خطر می افتد، از این رو ما در مجله اینترنتی ۵ عصر بر آن شدیم تا شما را با این مقوله مهم آشنا کنیم و از عوارض و میزان آب مصرفی مورد نیاز بدن سخن به میان آوریم. با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است که آب یک ماده شیمیایی اصلی  برای بدن انسان محسوب می گردد، از آنجایی که حدود ۷۰ درصد وزن بدن را آب تشکیل داده است، از این رو این خود بیانگر آن است که آب چقد برای سلامتی انسان اهمیت دارد. تمامی ارگان های بدن انسان، برای ادامه فعالیت های خود به آب احتیاج دارند، زیرا آب مواد سمی را از ارگان بدن خارج می سازد و در مقابل مواد غذایی را به سلول می رساند و محیطی مرطوب برای بافت بدن ایجاد می نماید.

💧۷۵ درصد مغز شما از آب تشکیل شده است
💧۷۵ درصد از عضلاتتان از آب تشکیل شده است
💧۸۳ درصد از خون شما از آب تشکیل شده است
💧۲۲ درصد از اسکلت بدن شما از آب تشکیل شده است
💧آب به انتقال مواد مغذی و اکسیژن کمک میکند
💧آب درجه حرارت بدن را تنظیم می کند
💧آب مفاصل را روغن کاری می کند

کم آبی بدن 2

 

کمبود آب سبب بروز پدیده ای به نام Dehydration می گردد که سبب تخلیه انرژی بدن و بروز خستگی می گردد.

 

بدن انسان به چه میزان آب احتیاج دارد؟

باید خاطر نشان کرد که بدن انسان هر روز مقدار زیادی آب از طریق تنفس، تعریق، ادرار و مدفوع دفع می نماید، از این رو برای اینکه بدن بتواند به فعالیت خود ادامه دهد، باید با مایعات و مصرف غذاهای آبدار، ذخایر آب بدن را تامین کرد.

«روزانه ۸ لیوان آب و مایعات بنوشید» قطعا شما هم این جمله را تا کنون شنیده اید. لازم است بدانید که ۸ لیوان حدود ۱.۹ لیتر می باشد اما طبق اعلان سازمان دارو، میزان آب کافی برای زنان ۲.۲ لیتر معادل ۹ لیوان در روز می باشد در حالی که این مقدار برای مردان ۳ لیتر  معادل ۱۳ لیوان در روز است.

کم آبی بدن

 

منابع دیگر تامین آب بدن

کم آبی بدن 5

باید خاطر نشان کرد که علاوه بر آب و مایعات، خیلی از غذاها هم محتوی مقدار زیادی آب هستند و نیازی نیست شما لزوما برای تامین آب مورد نیاز بدن فقط مایعات بنوشید. از این رو غذاها حدود ۲۰ درصد آب مورد نیاز بدن را تامین می نمایند. باید خاطر نشان کرد که ۹۰ درصد وزن میوه و سبزیجاتی مثل هندوانه و گوجه از آب است.

 

عوامل موثر بر نیاز روزانه بدن به آب

 

ورزش:

ورزش بیشتر= نیاز بیشتر بدن به آب

تعریق بیشتر= نیاز بیشتر بدن به آب

انجام فعالیت ورزشی سنگین و طولانی مدت= نیاز بیشتر بدن به آب

 

محیط زندگی:

آب و هوای گرم یا مرطوب= نیاز بیشتر بدن به آب

تعریق بیشتر بدن= نیاز بیشتر بدن به آب

تولید ادرار بیشتر= نیاز بیشتر بدن به آب

رقیق شدن هوا و کمبود اکسیژن= نیاز بیشتر بدن به آب

ارتفاع از سطح دریا بیشتر از ۲۵۰۰ متر= نیاز بیشتر بدن به آب

 

بیماری ها:

در شرایط بیماری= نیاز بیشتر بدن به آب

تب،اسهال و استفراغ= نیاز بیشتر بدن به آب

عفونت مثانه= نیاز بیشتر بدن به آب

سنگ کلیه= نیاز بیشتر بدن به آب

توجه: در شزایط خاص مانند امراض قلبی، کلیوی، بیماری کبد و غدد فوق کلیوی، دفع ادرار مختل می گردد از این رو در این شرایط مایعات کمتر مصرف کنید.

 

حاملگی و شیردهی در دوران حاملگی و شیردهی بدن به مقادیر آب و مایعات زیادی نیاز دارد. سازمان دارو اعلام کرده است که در دوران حاملگی باید روزانه ۱۰ لیوان آب و در دوران شیردهی حدود ۱۳ لیوان مایعات مصرف گردد.

 

بیماری های ناشی از کم آبی بدن

 

کم آبی بدن 4

  1. آرتریت: کم آبی بدن سبب درد مفاصل می شود.
  2. سوزش معده یا سوزش سر دل: کم آبی بدن سبب بروز مشکلات مختلفی مانند فتق هیاتال، زخم و التهاب معده خواهد گردید.
  3. میگرن: کم آبی بدن موجب بروز مشکلاتی مانند التهاب چشم و در صورت عدم درمان نابینایی می گردد.
  4. آنژین: کم آبی بدن سبب گونه ای از بیماری عروق قلب و کرونر می گردد که با درد قفسه سینه می گردد و علائمی چون فشار، سنگینی، درد و سفتی قفسه سینه همراه است.
  5. کمردرد: کم آبی بدن سبب می گردد تا دیسک های موجود در ستون فقرات آسیب می بیند.
  6. آسم: کم آبی بدن سبب می شود تا راه تبخیر آب از بدن مسدود شده و به دنبال آن تنگی نفس و آسم را در پی دارد.
  7. کولیت یا ورم روده بزرگ: کم آبی بدن سبب درد در روده بزرگ میگردد زیرا روده برای مقابله با کم آبی، آب را از مدفوع و فضولات بدن جذب می نماید و همین سبب کاهش لغزندگی روده و ایجاد درد می شود.
  8. دیابت بزرگسالان: کم آبی بدن سبب کاهش ترشح انسولین و دیابت می گردد.
  9. چربی خون بالا: کم آبی بدن سبب افزایش سطح کلسترول خون می شود.
  10. فشار خون بالا: کم آبی بدن سبب افزایش فشار خون می گردد.

 

هشدار

کم آبی بدن 1

لازم به ذکر است از آنجایی مصرف آب بسیار مفید و برای بدن ضروری است اما به همان اندازه مصرف بی رویه آب برای بدن مشکلاتی ایجاد می کند، از این رو در مصرف آب نیز باید حد تعادل را رعایت نمود، زیرا نوشیدن آب به میزان بیش از حد مجاز سبب می شود تا کلیه ها قادر به تخلیه آب اضافی نبوده و در نهایت خون رقیق و مواد معدنی موجود در آن همچون سدیم کم گردد. پس باید بدانید چنین شرایطی نیز می تواند برای بدن مشکل ساز گردد.

 

loading...
ممکن است شما دوست داشته باشید