۴ نکته برای کاهش استرس در ۵ دقیقه

استرس و تنش های کاری یکی از معضلات پنهان جامعه مدرن است. استرس به شرایط روحی گفته می شود که در آن فرد احساس می کند که مجموع انتظاراتی که از او وجود دارد بیش از حد توانایی اوست. در نتیجه فرد آرامش روحی و تمرکز خود را از دست می دهد. همزمان بدن شروع به تولید هرمون کورتیزول کرده که وضع را وخیم تر می کند. در سایت تفریحی ۵ عصر درباره استرس و روش های سریع مقابله با استرس بیشتر بخوانید.

 

دلایل استرس

استرس می تواند عوامل مثبت یا منفی داشته باشد. استرس مثبت را در جلسه کنکور یا روز اول مدرسه تجربه کرده ایم. استرس نوع منفی در پی بسیاری از عوامل و اتفاقات ناگوار می تواند شکل بگیرد. از دیدن یک تصادف در جاده تا مشاجره لفظی با همسایه روبه رویی. استرس می تواند عوامل درونی نیز داشته باشد. افکار منفی مانند حسادت و توقع بیش از حد از دیگران یا نگرانی های آینده برای خود یا افرادی که دوستشان دارید، از عوامل درونی استرس زا هستند. شاید هیچگاه متوجه نشوید اما عوامل محیطی به صورت ناخودآگاه باعث ایجاد استرس می شوند. سر و صدا مداوم، آلودگی هوا، گرمای بیش از حد عوامل محیطی ایجاد استرس هستند.

 

عوارض و خطرات ناشی از استرس

استرس از نوع مثبت نه تنها مضر نیست بلکه عملکرد انسان را بهتر می کند. استرس مثبت ضربان قلب را بالا برده، سطح انرژی را افزایش می دهد و کارایی مغز را چند برابر می کند. استرس منفی و مداوم عامل بسیاری از بیماری های روحی و جسمی است. اگر شما در شرایطی هستید که روزانه دچار استرس می شوید، احتمالا هر شب بی خوابی می کشید. بی خوابی، سردرد، افزایش فشار خون، ناراحتی معده، یبوست و کاهش سطح ایمنی بدن از مشکلاتی است که در پی استرس های منفی و مداوم خواهد آمد. استرس اگر عامل مستقیم سکته های قلبی و مغزی نباشد، قطعا از عوامل غیر مستقیم آن است.

 

۴ نکته مقابله با استرس در ۵ دقیقه

 

  1. نفس عمیق

صاف بنشینید و چشم خود را ببندید. از دماغ هوا را به داخل شش های خود هدایت کنید تا جایی که شش ها کاملا پر شوند. در حین این کار مولکول های اکسیژن را تصور کنید که روشن و خنک به درون شش های شما سرازیر می شوند. تاریلکس-عوامل کاهش استرس جایی که می توانید نفس خود را نگه دارید. سپس به آرامی و یکنواخت شش ها را خالی کنید. در حین خالی کردن شش ها هوای بد و گرمی را تصور کنید که از شش شما خارج می شود. این کار را انقدر ادامه دهید تا تمام افکار منفی با هوای گرم و بد از بدن شما خارج شود. حالا دوباره کار خود را با آرامش شروع کنید.

 

  1. زندگی در حال

شما در یک لحظه فقط یک کار را کامل می توانید انجام بدهید. پس وقتی به رختخواب می روید، فکر اینکه برای ناهار چی بخورم یا روغن ماشین رو کی عوض کنم یا قسط های وام را چکار کنم، فقط شما را بی خواب می کند. همچنین فکر به اتفاقات گذشته هیچ تاثیری در حال و آینده ندارد. پس فکر به اینکه کاش جوابش رو داده بودم، هیچ فایده ای ندارد جز ایجاد استرس برای شما.

 

  1. بالانس بدن

چشم ها رو ببندید. تصور کنید منافذ بدن شما کاملا بسته است. هیچ ارتباطی با بیرون ندارید. منافذ بدن کم کم باز می شود. با باز شدن منافذ، سعی کنید افکار منفی و حال بد خود را کم کم بیرون بریزید. بدن خود را با محیط بیرون بالانس کنید.

 

  1. افکار مثبت

گاهی اوقات با ناخودآگاه با خودمان حرف می زنیم. خیلی مهم است که این حرف ها و افکار چه هستند و چه تاثیری روی ما دارند. مثل این جملات:

“من هیچ وقت یه کار درستی نمی تونم انجام بدم.””هیچ کس قدر کارهای منو نمیدونه.”” انگار امروز نمی خواد تموم بشه.”

اگر هوشیار باشید، بر افکار خود تسلط خواهید داشت و می توانید این جملات را به جملات زیر تبدیل و تکرار کنید:

“نمی دونم چجوری ولی من این کار رو تموم می کنم.”” من کارمو برای دل خودم درست انجام می دم بقیش مهم نیست.””امشب راحت می خوابم و به هیچ چیز فکر نمی کنم.”

 

منبع:

cshospice.org

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.