برای پیشگیری از سرطان چه مقدار ویتامین دی مصرف کنیم؟

ویتامین دی به گروهی از مواد قابل حل در چربی ها گفته می شود که خاصیت هورمونی شدن دارند. بدین معنی که به خودی خود هورمون نیستند اما بدن می تواند آن ها را به هورمون تبدیل کند. ویتامین D یکی از ارزان ترین و مهمترین عوامل پیشگیری از سرطان است. در مجله اینترنتی ۵ عصر درباره تاثیر ویتامین دی در پیشگیری از سرطان، روش های جذب ویتامین دی و مقدار مصرف آن بیشتر بخوانید.

 

انواع ویتامین دی و روش های جذب

مهمترین ویتامین D های مورد نیاز بدن انسان D2 و D3 هستند. وقتی پوست بدن در معرض نور خورشید قرار می گیرد ویتامین دی ۳ ( D3 ) به صورت طبیعی تولید و جذب می شود. اما ویتامین دی ۲ (D2) در گیاهان تولید می شود.  با مصرف گیاهان ویتامین دی ۲ وارد بدن می شود. یکی از صدها فرآیندی که در کبد انسان انجام می شود، تبدیل ویتامین D2 و D3  به ویتامین D قابل جذب (۲۵-hydroxyvitamin D) برای بدن است.

 

غذاهای دارای ویتامین دی

مقدار قابل توجهی از ویتامین دی بدن می تواند از طریق گیاهان و غذاهای دریایی تامین شود. اما به شرطی که گیاهان مصرفی دارای کیفیت لازم بوده و ارگانیک باشند. برخی از مواد غذایی که باید در رژیم غذایی همه افراد خانواده گنجانده
شوند عبارت است از:

غلات، میوه ها، تخم مرغ، ماهی، میگو، شیر، قارچ، سویا و کنسرو ماهی تن

ویتامین دی منابع

 

چطور کمبود ویتامین دی را متوجه شویم؟

متاسفانه به دلیل اینکه بسیاری از مردم به ویژه خانم ها در معرض آفتاب نیستند بخش قابل توجهی از منبع جذب ویتامین دی را از دست می دهیم. از طرفی با صنعتی شدن مواد غذایی ویتامین D مورد نیاز از طریق غذاها نیز تامین نمی شود.
وقتی این مشکلات همراه با آلودگی هوا، استرس های کاری و عدم تحرک می شود، مقدمات سرطان را فراهم می کند. اما علائم کمبود ویتامین دی چیست؟

اغلب پزشکان عوامل کلی کمبود ویتامین D را شامل موارد زیر می دانند.

اختلالات هورمونی، اضافه وزن بدون علت، اختلالات تیروئیدی، پوست مات، تنگی نفس، استخوان درد بدون دلیل، درد و ضعف ماهیچه ها و عرق کردن در پوست سر.

در صورت داشتن علائم بالا توصیه می شود به پزشک مراجعه و آزمایش ویتامین D داده شود.

ویتامین دی علائم

چه مقدار ویتامین دی مصرف کنیم؟

یک موسسه تحقیقات پزشکی در آمریکا با فرض اینکه هیچ ویتامین D از طریق آفتاب جذب نشود، دستورالعمل زیر را ارائه داده است.

  • برای تمام افراد از یک ساله تا ۷۰ ساله مرد و زن (همچنین زنان حامله) مصرف ویتامین – D به مقدار ۱۵ میکروگرم در روز یا ۶۰۰ IU در روز توصیه می شود.
  • برای افراد ۷۰ سال به بالا این مقدار به ۲۰ میکروگرم یا ۸۰۰ IU افزایش می یابد.
  • برای نوزادهای کمتر از یک سال مصرف ویتامین D توصیه نمی شود.

اما توصیه می شود دوز مصرف و زمان های مصرف با توجه به آزمایش ویتامین D توسط پزشک مشخص شود. چراکه مقدار مصرف بیش از حد هر ویتامینی موجب بروز مشکلاتی می شود. مصرف بیش از حد ویتامین D باعث افزایش سطح کلسیم بدن می شود. کلسیم اضافه در کلیه ها، قلب یا شش ها رسوب کرده و مشکلات بسیاری را به وجود می آورد.

ویتامین دی

منبع:

www.cancer.gov

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.