۱۰ نکته ی مهم در رابطه با مسواک زدن که هر کسی باید بداند

اکثر مردم اصول اصلی مسواک زدن را می دانند، مانند: دفعات مسواک زدن در هر روز، شیوه ی صحیح شست و شوی دندان ها و یا این که هر دفعه مسواک زدن، چقدر باید طول بکشد. ولی آیا شما می دانید چه زمانی پس از غذا خوردن ، باید مسواک بزنید؟ و یا چه غذاهایی دندان های شما را تمیز نگه می دارند؟

این موارد ده گانه را مطالعه کنید و ببینید که آیا شما از دندان هایتان به خوبی نگهداری می کنید؟

سفید کردن دندان

۱- ۳۰ دقیقه پس از خوردن هر غذا می توانید مسواک بزنید.

بلافاصله پس از غذا خوردن مسواک نزنید. این کار می تواند به دندان هایتان آسیب بزند. پس از خوردن غذا، مقدار PH دهانتان پایین تر از حد نرمال می باشد. در این زمان دهانتان حالت اسیدی دارد، لذا مسواک زدن در این شرایط باعث سایش دندان ها شده و ممکن است مسواک زدن شما را با درد همراه سازد.

۲- همیشه مسواک زدن را از یک قسمت ثابت شروع نکنید.

دندان پزشکان می گویند:

«اکثر مردم به صورت عادی همیشه مسواک زدن را از یک نقطه شروع می کنند. در این حالت، به مرور زمان به دیگر دندان هایتان توجه کمتری می کنید». (ریچارد پرایس)

مشاور سازمان دندان پزشکی آمریکا توصیه می کند:

«جهت توجه به همه ی نقاط دندان، مسواک کردن را از قسمت های مختلف شروع کنید».

۳- با ملایمت مسواک بزنید.

سفید کردن دندان 1

هر فردی برای مسواک زدن دندان هایش روش خاصی دارد، ولی بهتر است بدانید که بعضی از روش ها، آسیب بیشتری را به دندان ها وارد می کنند. دندان ها نیاز دارند که با لطافت با آن ها رفتار شود؛ زیرا مسواک زدن خشن و بدون اصول، ممکن است به دندان ها و لثه ها آسیب بزند. به جای اینکه به دندان هایتان ضربه بزنید، بهتر است آن ها را به آرامی و به صورت دوار ( دایره ای ) شست و شو دهید.

دکتر «دیوید جنت» -متخصص بیماری های لثه و دهان- پیشنهاد می کند: «دندان هایتان را به آرامی بشویید، به همان گونه ای که مبلمان گران قیمتی را تمیز می کنید». یکی از روش های تشخیص این که آیا شما به سختی مسواک می کشید یا نه، چک کردن برس مسواکتان است. اگر در زمان مسواک کردن، موهای برس مسواک بر روی دندانتان خم می شود، یعنی شما به شدت و غیر اصولی مسواک می زنید.

۴- حداقل ۲ دقیقه دندان هایتان را مسواک کنید.

با وجود این که اکثر مردم می دانند زمان لازم جهت مسواک کردن ۲ دقیقه است، ولی باز هم به این نکته توجهی نمی کنند و زمان مسواک زدنشان کوتاه است. بهترین کار در زمانی که مسواک می زنید، این است شیر آب را ببندید. با باز گذاشتن شیر آب، افراد استرس هدر دادن آب را دارند و به همین خاطر سعی می کنند که هرچه سریع تر مسواک زدن خود را تمام کنند. روش دیگر گوش کردن به یک موسیقی است. این روش نشان می دهد که چه مدت زمانی را برای مسواک زدن صرف کرده اید.

۵- بیشتر به دندان های آسیا و دندان های قسمت داخلی توجه کنید.

مسواک زدن

این گفته می تواند منطقی به نظر برسد که اکثر مردم، بیشتر دندان های جلویی خود را مسواک می زنند. در واقع آن ها به دندان هایی که مردم می بینند، بیشتر توجه می کنند. در حالی که همه ی دندان ها نیاز به توجه مساوی و یکسانی دارند. حتی لازم است که توجه بیشتری به دندان های آسیا و دندان های داخلی داشته باشید. زیرا این دندان ها، بیشتر تحت فشار هستند.

۶- مطمئن شوید که از مسواک مناسبی استفاده می کنید.

اکثر مردم از مسواک هایی که خیلی بزرگ یا خیلی کوچک هستند و برای اندازه ی دهانشان مناسب نمی باشد، استفاده می کنند. این کار موجب عدم تمیز شدن همه ی نقاط و نواحی دندان می گردد. مشکل بعدی، استفاده از مسواک خیلی خشک و زبر است، زیرا این نوع مسواک به لثه هایتان آسیب وارد می کند. «سازمان دندان پزشکی» به دلیل اثرات نامطلوب مسواک زبر بر روی لثه، مسواک نرم را پیشنهاد می کند.

۷- به منظور تمیز شدن طبیعی دندان هایتان از میوه و سبزیجات استفاده نمایید.

وقتی فرصت کافی جهت مسواک زدن ندارید و یا در بیرون از خانه هستید، یک روش مناسب جهت تمیز کردن دندان هایتان این است که از میوه هایی مانند کرفس و سیب استفاده نمایید. میوه های خام و سبزیجات، سرشار از فیبر هستند و به صورت طبیعی جرم های روی دندان ها را می زدایند. شست و شوی دهان، باکتری های سرگردان را نابود می کند. بعد از این که به خانه برگشتید، نخ دندان بکشید.

۸- مسواکتان را تمیز نگه دارید.

مسواک زدن

اگر چه بعد از مسواک زدن، مسواک شما تمیز به نظر می رسد، ولی ممکن است باکتری های مضر که برای تنفس خطرناک بوده و جرم های دندان را ایجاد می کنند، بر روی مسواکتان رشد کنند. به منظور جدا کردن باکتری های خطرناک، مسواکتان را پس از استفاده بشورید. خریدن یک درپوش برای مسواک تان نیز می تواند مفید باشد. به یاد داشته باشید زمانی که مسواک را بر روی سینک ظرف شویی یا سکو می گذارید، امکان جذب باکتری از محیط اطراف مسواک به راحتی وجود دارد.

۹- مسواکتان را هر ۳ یا ۴ ماه عوض کنید.

همان طور که اکثر مردم سعی می کنند زمان مسواک زدن شان طول بکشد، مسواکشان را برای مدت طولانی استفاده می نمایند. «سازمان دندان پزشکان» توصیه می کند که هر ۳ یا ۴ ماه، مسواکمان را عوض کنیم. زیرا موهای برس مسواک، دچار سایش شده و در نتیجه تأثیر کمتری بر روی دندان می گذارد. همچنین ممکن است مسواک به باکتری های خطرناک در قسمت سر و دسته آلوده شود.

۱۰- روزانه نخ دندان بکشید.

اگرچه مسواک زدن مؤثرترین روش تمیز کردن دندان ها است، اما در اکثر مواقع موهای برس مسواک نمی توانند وارد بعضی از نقاط دندان ها و لثه شده و آن ها را تمیز کنند. به طور مثال مسواک نمی تواند به قسمت هایی که غذا ها و باکتری ها نفوذ کرده و جرم ایجاد کرده اند، وارد شود. پس بهتر است که دندان هایتان را قبل یا پس از مسواک زدن، نخ دندان بکشید. این روش یکی از مهم ترین راهکار ها جهت حفظ بهداشت دهان و دندان می باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.