خواص پیاز برای سلامتی و پیشگیری از انواع سرطان

خواص پیاز بر هیچکس پوشیده نیست، پیاز بخشی از خانواده سبزیجات و گیاهان می باشد که شامل پیازچه، سیر، موسیر و تره فرنگی نیز می شود. سبزیجات آلیمین اغلب برای قرن ها با طعم های خاص و برای خواص دارویی کشت می گشته اند.

پیاز می تواند در اندازه، شکل، رنگ و طعم متفاوت باشد. شایع ترین انواع پیاز قرمز، زرد و سفید است. طعم پیازها می توانند شیرین و آبدار یا  به شدت تند باشد.

تخمین زده می شود که سالانه ۱۰۵ میلیارد پوند پیاز در سراسر جهان برداشت می شود. به گفته سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل (FAO)، چین بزرگترین تولید کننده پیاز است.

مزایای سلامت مصرف پیاز شامل کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان، بهبود خلق و خو و حفظ سلامت پوست و مو می باشد. در ادامه در این مقاله از مجله اینترنتی ۵ عصر با ما همراه باشید تا با خواص پیاز این گیاه شگفت انگیز و فوق العاده آشنا شوید.

حقایقی در مورد خواص پیاز

  • پیاز برای هزاران سال حتی در مصر باستان نیز به عنوان غذا استفاده می شده است.
  • پیاز دارای مزایای بسیاری برای سلامتی است از جمله کاهش خطر ابتلا به چاقی، بیماری قلبی و سرطان.
  • پیازها دارای ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هستند.
  • پیاز ها را در رژیم غذایی بسیار ساده قرار می دهند و طیف وسیعی از غذاهای معمولی را می توان با آن تهیه کرد.

 

فواید

خواص پیاز 1

خوردن انواع میوه ها و سبزیجات به مدت طولانی با خطر کاهش بسیاری از بیماری ها و شرایط سلامت مرتبط با سبک زندگی است.

مطالعات بسیاری نشان داده است که افزایش مصرف مواد غذایی گیاهی مانند پیاز باعث کاهش مرگ و میر کلی، دیابت و بیماری های قلبی می شود.

غذاهای گیاهی روی پوست صورت، مو و انرژی تاثیر گذاشته و به طور کلی وزن را خیلی کم افزایش می دهد.

 

سرطان

خواص پیاز 2

سبزیجات آلیمین در رابطه با سرطان، به ویژه سرطانهای معده و کولورکتال، مورد مطالعه قرار گرفته اند. اثرات مفید و پیشگیرانه آنها احتمالا ناشی از بخشی از ترکیبات غنی آنها می باشد.

مکانیزم دقیق این ترکیبات برای سرکوب و مهار بیماری ها ناشناخته است، اما فرضیه ها شامل مهار رشد تومور و جهش زایی و پیشگیری از تشکیل رادیکال های آزاد است. پیاز همچنین منبع آنتی اکسیدان قوی و ویتامین C است که به مبارزه با تشکیل رادیکال های آزاد شناخته شده در برابر سرطان کمک می کند.

 

سرطان کولون

مصرف فیبر بالا از تمام میوه ها و سبزیجات با کاهش خطر سرطان کولورکتال همراه است. یک مطالعه نشان داده است مصرف بیش از ۷ وعده پیاز در هفته با کاهش سرطان کولورکتال همراه بود.

 

سرطان پروستات

محققان در یک مقاله منتشر شده توسط مجله موسسه ملی سرطان، از یک مطالعه مبتنی بر جمعیت موردی برای بررسی رابطه بین مصرف سبزیجات آلیمین و سرطان پروستات استفاده کردند. آنها دریافتند که مردان با بالاترین میزان مصرف سبزیجات آلیمین، کمترین خطر سرطان پروستات را دارند.

 

سرطان مری و معده

تحقیقات نشان داده است که مصرف منظم سبزیجات آلیمین خطر ابتلا به سرطان مری و معده را کاهش می دهد. چندین مطالعات انسانی مبتنی بر بررسی اثرات بالقوه مصرف آلیمین را نشان داده اند، همچنین گزارش هایی از مهار تومور توسط ترکیبات آلیمین در آزمایشات حیوانی ارائه شده است.

 

خواب و خلق و خو

خواص پیاز 3

فولات موجود در پیاز ممکن است به کاهش افسردگی کمک کند.​​ Homocysteine مانع از رسیدن خون به مغز و سایر مواد مغذی می شود و فولات از ایجاد این کار جلوگیری می کند. هموسیستئین اضافی همچنین باعث تولید هورمونهای حساس، سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین می شود که نه تنها خلق و خو، بلکه همچنین خواب و اشتها را تنظیم می کند.

 

پوست و مو

پیاز ویتامین C زیادی دارد، که برای ساخت و نگهداری کلاژن مورد نیاز است که ساختار خوب پوست و مو را فراهم می کند.

 

ارزش غذایی

خواص پیاز 5

پیاز چربی مغذی دارد، به این معنی که در حالی که کالری آن کم است، در آن مواد مغذی مفید مانند ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها وجود دارد.

یک فنجان پیاز خرد شده حاوی حدود ۶۴ کالری، ۱۵ گرم کربوهیدرات، ۰ گرم چربی، ۰ گرم کلسترول، ۳ گرم فیبر، ۷ گرم قند، ۲ گرم پروتئین و ۱۰ درصد یا بیشتر از ارزش روزانه ویتامین C، ویتامین B-6 و منگنز است.

پیاز همچنین حاوی مقدار کمی از کلسیم، آهن، فولات، منیزیم، فسفر و پتاسیم و آنتی اکسیدان ها کورستین و گوگرد است.

 

خطرات

خطرات مصرف پیاز حداقل است. با این حال، همانطور که تمام مواد غذایی که می خوریم ممکن است در صورت مصرف بی اندازه خطراتی داشته باشند،، مصرف بیش از حد پیاز هم با خطرات بالقوه سلامتی همراه است. افراد مبتلا به آلرژی ممکن است مشکلی در مصرف پیاز داشته باشند.

این الگوی غذای کلی است که در پیشگیری از بیماری ها و دستیابی به سلامت بسیار مهم است. بهتر است یک رژیم غذایی با انواع مختلف مواد غذایی داشته باشید تا اینکه بر یک غذا تمرکز کنید.

 

پیاز در رژیم غذایی

خواص پیاز 4

افزودن پیاز یک راه عالی برای افزودن عطر و طعم به یک غذا بدون افزودن کالری اضافی، چربی یا سدیم است.

پیازها در بسیاری از آشپزخانه ها به عنوان عنصر قابل استفاده اصلی هستند و با اکثر غذاها همراه می باشند، زیرا خواص پیاز بسیار زیاد است. آنها می توانند خرد شده و تازه در ساندویچ یا سالاد استفاده شوند و به سس ها و سیب زمینی ها اضافه شوند.

دستور العمل هایی که پیاز را به عنوان یک عنصر اصلی شامل می شوند عبارتند از:

  • سوپ پیاز فرانسوی
  • پیاز bhaji
  • گل پیاز
  • آنها می توانند در غذا به صورت، سوپ، کباب شده، یا کاراملی استفاده شوند.

 

پیاز و اشک در چشم

خواص پیاز 6

قطعا برایتان پیش آمده است که در حین برش پیاز، اشکتان در بیاید،  این به دلیل وجود گاز به نام syn-propanethial-S-oxide می باشد. این یک مایع ترکیبی است که سبب اشک چشم می شود. Thiosulphinate در واقع مسبب عطر و طعم پیاز تازه است.

چند راه برای کمک به اجتناب از اشک های پیاز وجود دارد:

  • برش پیاز در یک تشت کوچک از آب، می تواند به جلوگیری از گازها از تماس با چشم کمک کند.
  • حتی فقط باز کردن یک پنجره برای منبع تازه ای از هوا می تواند از تحریک چشم و اشک آن جلوگیری کند.
  • برش پیاز در نزدیکی آب جاری.

 

خواص پیاز ترجمه شده از سایت: medicalnewstoday.com

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.