۲۰ تا از خواص مصرف قهوه برای بدن که شاید نمی دانستید !

شاید برخی از افراد، قهوه را نوعی نوشیدنی نامناسب می دانند، بدون شک دلیل آن سرشار بودن قهوه از کافئین، چسبیدن آن ها به دندان و ایجاد جرم بر روی آن است. اما در حقیقت، خواص مصرف قهوه بر معایبش غلبه می کند. در واقع قهوه، به خاطر دارا بودن ماده ی کافئین، نقشی فراتر از یک نوشیدنی را ایفا می کند. حتی شاید بتوان به این دلیل که حاوی مواد مورد نیاز خون و آنتی اکسیدان فراوان می باشد، آن را غذایی کامل دانست. کلید اصلی این ماجرا، یافتن قهوه ای با کیفیت است. نباید به آن مواد مضری مانند مواد خوراکی مصنوعی اضافه کنید؛ چرا که این مواد، خواص مصرف قهوه را کاهش می دهد. اگر در پاناما و یا کاستاریکا ( خانه ی قهوه ی دنیا )  ساکن باشید، خوشمزه ترین انواع قهوه را خواهید یافت. دسترسی به دانه های قهوه در آن جا، بسیار راحت و شگفت انگیز است. در این مقاله، با خواص مصرف قهوه آشنا خواهید شد و این موضوع باعث می شود که شما در هر شرایطی، به دنبال یافتن، ساختن و نوشیدن قهوه ای مناسب باشید.

خواص مصرف قهوه

۱- نوشیدن قهوه به شما کمک می کند تا کالری بیشتری بسوزانید.

بر اساس مطالعه ای که توسط اسپانیایی ها انجام شده است، ورزشکارانی که قبل از شروع تمرین، ۱۲ اونس قهوه مصرف می کنند، در طول یک تمرین سه ساعته ی ورزشی؛ ۱۵ درصد کالری بیشتری می سوزانند. حتی اگر ورزش نکنید و در روز یک یا دو فنجان قهوه بنوشید؛ سوخت و ساز بدنتان را تا ۱۰ – ۲۰ درصد افزایش داده اید.

۲- قهوه باعث بهبود گردش خون می شود.

بر طبق مطالعات انجام شده توسط ژاپنی ها، نوشیدن ۵ اونس قهوه، میزان جریان عروقی خون را تا ۳۰ درصد افزایش می دهد. این افزایش جریان خون، باعث گردش اکسیژن بیشتر در بدن و در نتیجه عملکرد فیزیکی بهتری برای فرد می شود.

۳- قهوه می تواند کاهش دهنده و مسکن درد باشد.

قهوه مسکن درد

یکی از خواص مصرف قهوه بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه «الیسون» انجام گرفته است، دو یا سه فنجان قهوه، می تواند تاثیر خوبی در کاهش درد داشته باشد. تحقیقات دانشگاه جورجیا نشان می دهد که با مصرف قهوه، ۴۸ درصد از درد های ماهیچه ای کاهش می یابد،  این در حالی است که با مصرف آسپرین و ناپروکسین ۲۵ درصد از این دردها بهبود می یابد.

۴- مصرف قهوه، سوخت و ساز بدن را بهبود می بخشد.

قهوه فقط در زمانی که شما درد می کشید مفید نیست، بلکه این نوشیدنی، باعث کاهش استرس های موجود بر بدن می شود. با نوشیدن قهوه قبل از انجام تمرینات ورزشی، کارایی بدنتان ۱۱ درصد افزایش می یابد، تا جایی که شما احساس می کنید نیاز به انرژی کمتری در هنگام تمرین دارید.

۵- قهوه در حفظ بافت های عضلانی به شما کمک می کند.

زمانی که قهوه می نوشید، مغز شما ماده ای به نام «نوروتروفیک» آزاد می کند. این عامل باعث استقامت و افزایش قدرت ماهیچه های بدن می شود. بدون این عامل ضروری، ماهیچه ها تحلیل رفته و به بدن آسیب می رسد.

۶- قهوه شما را باهوش تر می کند.

علاوه بر تاثیرات شگفت انگیز شیمیایی قهوه بر روی مغز، این ماده، با جلوگیری از «نئوکولیدهای عصبی»، از بروز اتفاقات ناخوشایند عصبی جلوگیری می کند. این عمل باعث افزایش عملکرد انتقال دهنده های عصبی دیگری مانند «نور آدرنالین و دومافین» شده و در نتیجه باعث سوخت و ساز  بهتر نرون های مغزی می گردد. این اتفاقات، باعث بروز تاثیرات مثبت مغزی در زمان عکس العمل، چالاکی و عملکرد عمومی ذهن می شود.

۷- قهوه باعث بهبود عملکرد حافظه می شود.

خواص مصرف قهوه برای تقویت هوش و حافظه

از دیگر خواص مصرف قهوه بر روی مغز انسان، تأثیر این نوشیدنی خوش مزه بر روی قابلیت های حافظه می باشد. نوشیدن دو فنجان قهوه (۸ اونس) در روز، باعث افزایش کارایی حافظه می گردد.

۸- نوشیدن قهوه باعث کاهش « دیابت نوع دو » می شود.

« دیابت نوع دو » به نوعی بیماری گفته می شود که جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ میلیون نفر در روی زمین به آن مبتلا هستند. کسانی که قهوه می نوشند، ۷ درصد کمتر از دیگران به این بیماری دچار می شوند. حتی بر اساس برخی از مطالعات، با نوشیدن میزان قهوه ی بیشتر، تا ۶۷ درصد، ابتلا به این بیماری کاهش می یابد و این از دیگر خواص مصرف قهوه است.

۹- قهوه خطر ابتلا به برخی از سرطان ها را کاهش می دهد.

تاکنون قهوه تاثیر زیادی درکاهش خطر ابتلا به سرطان های کبد و روده داشته است. سرطان هایی که از لحاظ شیوع در رده سوم و چهارم قرار دارند. افرادی که ۴ تا ۵ دفعه در روز قهوه می نوشند، ۴۰ درصد کمتر از دیگران به سرطان کبد،  و ۱۵ درصد کمتر از دیگران به سرطان روده مبتلا می شوند. همچنین مصرف قهوه، باعث کاهش خطر ابتلا به نوعی سرطان پوستی به نام «کارسینوما» می شود.

۱۰- قهوه به قلب شما نه تنها آسیب نمی زند، بلکه باعث کاهش بعضی از خطرات می گردد.

خواص قهوه برای قلب

مطالعات نشان می دهد، کسانی که به صورت مداوم قهوه می نوشند، کمتر به فشار خون بالا مبتلا می شوند. طبق این نظریه، خطرات و بیماری های قلبی به خصوص در زنان، با نوشیدن قهوه کاهش می یابد. همچنین مصرف کنندگان قهوه ۲۰ درصد کمتر از دیگران در معرض خطر قرار دارند.

۱۱- قهوه از کبد شما هم محافظت می کند.

علاوه بر جلوگیری از سرطان کبد، مصرف قهوه از سایر بیماری های کبدی مانند هپاتیت و کبد چرب جلوگیری می کند. همچنین قهوه، از کبد در مقابل بیماری «تسمع» محافظت می کند. «تسمع» به نوعی بیماری مربوط به کبد می گویند که در آن، بافت های کبد به شدت آسیب می بینند. افرادی که در روز، ۴ فنجان یا بیشتر قهوه می نوشند، ۸۰ درصد کمتر از دیگران به بیماری های کبدی مبتلا می گردند.

۱۲- مبارزه نقرس از دیگر خواص مصرف قهوه است.

بیماری «نقرس»، بر اثر افزایش اسید اوریک در خون ایجاد می شود. نوشیدن ۶ فنجان قهوه در روز، حدود ۵۹ درصد خطر ابتلا به این بیماری را در مردان کاهش می دهد.

۱۳- قهوه، خطرات مرتبط با افسردگی را کاهش می دهد.

خواص قهوه برای افسردگی

نوشیدن قهوه در زنان، خطرات ابتلا به افسردگی را تا اندازه ی زیادی کاهش می دهد. کسانی که در روز ۸ اونس قهوه استفاده می کنند، ۲۰ درصد کمتر از دیگر افراد به افسردگی مبتلا می شوند. این مسأله نشان دهنده ی تاثیر مستقیم قهوه بر روی فرآوری های مغز مانند «سروتونین و دوپامین» می باشد.

۱۴- قهوه باعث می شود تا کمتر احساس خستگی کنید.

یکی از دیگر خواص مصرف قهوه که در بین مردم بسیار محبوب است شادابی و سرحالی و تا حد زیادی بر طرف خستگی است، به همین دلیل مردم بیشتر تمایل دارند تا صبح ها آن را بنوشند. بدون شک زمانی که خواب کافی نداشته باشید، می توانید با مصرف قهوه خودتان را تقویت کنید. کافئین موجود در قهوه، به عنوان محرکی به شما کمک می کند تا تمرکز و هوشیاری بیشتری داشته باشید. همچنین انرژی شما را بهبود بخشیده و زمانی که احساس خستگی می کنید، شما را به فردی سرحال و پر انرژی تبدیل می کند.

۱۵- قهوه احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد.

مطالعات در دو دانشگاه «میامی» و «فلوریدای جنوبی» نشان می دهد که مصرف قهوه، باعث کاهش ابتلا به جنون های مغزی می شود. آلزایمر، نوعی از این جنون های مغزی می باشد. نسبت ابتلا به آلزایمر در کسانی که قهوه مصرف می کنند، ۶۵ درصد کمتر از کسانی است که آن را نمی نوشند. همچنین این ماده ی عجیب، می تواند  ۳۲  تا ۶۰ درصد، از ابتلا به پارکینسون و بیماری های عصبی جلوگیری کند.

۱۶- مصرف قهوه به افزایش طول عمر فرد کمک می کند.

دقیقا مشخص نیست که مصرف قهوه چقدر از مرگ فرد جلوگیری می کند، اما به طور قطع، رابطه ای مستقیم بین مصرف آن و طول عمر وجود دارد. با توجه به تحقیقاتی که توسط انستیتو ملی سرطان انجام شده است، کسانی که در روز، ۳ فنجان یا بیشتر قهوه می نوشند، ۱۰درصد بیشتر از سایرین از خطر مرگ در امان هستند. طبق این نظریه، نوشیدن قهوه تاثیری منفی بر سلامت شما ندارد.

۱۷- قهوه محتوی مقدار زیادی مواد مغذی و آنتی اکسیدان می باشد.

خواص قهوه کافِیین

قهوه برتری زیادی نسبت به کافئین دارد. این ماده ی نوشیدنی، دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. در حقیقت، بسیاری از مردم در فرهنگ های غربی؛ بیشتر از خوردن میوه ها و سبزیجات، از قهوه آنتی اکسیدان دریافت می کنند. دیگر محتویات قهوه شامل: ریبو فلاودین (۱۱ درصد  RDAرا شامل می شود)، پتاسیم۳ درصد و منیزیم و نیاسین هر کدام ۲ درصد می باشد. این مقادیر با افزایش مصرف روزانه ی آن، افزایش می یابد.

۱۸- نوشیدن قهوه بر توسعه ی پایدار تاثیر مثبتی دارد.

در سال های اخیر، رشد قانونی تجارت قهوه افزایش یافته است و این مسأله به طور وسیعی مزرعه های کوچک قهوه را تحت پوشش و تأثیر خود قرار داده است. همان گونه که سازمان های تجاری نسبت به پرداخت پول کافی به کشاورزان تلاش می کنند، توسعه ی اجتماعی، اقتصادی و محیطی را هم ارتقا می بخشند. آن ها همچنین جهت کاشت به شیوه ی گلخانه ای و ارگانیک، کشاورزان را تشویق می کنند. کاستاریکا منبع عظیمی از قهوه است. به طوری که حتی شرکت های بزرگ نیز نمی توانند همه ی آن را توزیع کنند.

۱۹- با استشمام قهوه، احساس استرس کمتری کنید.

برخی از افراد، بوی قهوه را بر دیگر رایحه ها ترجیح می دهند. خوشبختانه به این افراد باید بگوییم که براساس تحقیقات به دست آمده از دانشگاه ملی «سئول»، پروتئین های مغزی در موش هایی که در معرض بوی قهوه قرار گرفتند، کاهش یافته است. این پروتئین ها در مغز باعث ایجاد استرس می شوند. در نتیجه فرد با استشمام رایحه ی قهوه، استرس های احتمالی خود را کاهش داده و حتی می تواند با کم خوابی مبارزه کند.

۲۰- قهوه شما را خوشحال تر می کند.

شاد بودن نشانه سلامتی است، مخصوصا برای کسانی که عاشق قهوه هستند. نوشیدن یک فنجان قهوه ی خوش مزه و گرم در اول صبح یا ساعتی از روز، به نشاط فرد کمک بسیاری می کند.

از نوشیدن قهوه تان لذت ببرید.

برای  استفاده از همه ی خواص مصرف قهوه ، لازم است تا عواملی را رعایت کنید. از آن جایی که بسیاری از این مزیت ها به دلیل ماده ی کافئین موجود در قهوه می باشد، لذا از مواد و جوشیدنی های دیگر هم زمان با مصرف قهوه پرهیز کنید. اضافه کردن افزودنی های غیر مجاز و یا خامه به قهوه، باعث می شود که از مزیت های نوشیدن آن بی بهره بمانید. با این که نوشیدن قهوه شما را در مقابل خستگی مقاوم می کند، اما نوشیدن بیش از حد آن، آسیبی جدی به کلیه ها وارد می کند. قهوه یک نوشیدنی ادرار آور است، پس نوشیدن زیاد آن باعث کم آبی بدن می شود. قبل از جوشاندن، دانه های آن را به خوبی آسیاب کنید. قهوه های ارگانیک عاری از سموم شیمیایی می باشند، پس اگر قصد خرید قهوه ی ارگانیک دارید، بهترین راه جهت یافتن آن، خرید قهوه با برچسب ارگانیک یا مراجعه به یک مزرعه ی قهوه می باشد. با نوشیدن قهوه، قّوه ی چشایی شما تقویت می گردد و سلامتی تان بهتر تضمین می شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.