جدول باکس آفیس چیست و چه کمپانی آن را به وجود آورد؟

باکس آفیس که در فارسی به گیشه هم ترجمه می شود در واقع به محل فروش بلیط های سینما گفته می شد و مفهوم آن از گیشه های فروش بلیط به وجود آمد. بعد ها و رفته رفته از باکس آفیس برای بیان میزان فروش فیلم ها و سود و زیاد آن ها نیز استفاده شد تا جایی که امروز تقریبا وقتی می کوییم باکس آفیس فقط منظورمان اطلاعات فیلم عهای اکران شده و میزان فروش آن ها است.

باکس افیس موجو و حرکت به سمت سینمای تجاری

اولین ارائه دهنده ی اطلاعات باکس آفیس وب سایت باکس آفیس موجو بود که در سال ۱۹۹۸ توسط برندون گری به وجود آمد و این وبسایت توانست خیلی زود بین فیلم دوستان و علاقمندان سینما شناخته شود تا جایی که در سال ۲۰۰۲ با کمک های شان سالسباری مخاطبان این سایت به ۲ میلیون نفر رسید.

باکس افیس

در ادامه ی فعالیت سایت باکس آفیس موجو تغییراتی در آن به وجود آمد و از سایتی که صرفا میزان فروش فیلم ها را گزارش می داد خارج شده و اطلاعات مختلفی مثل تعداد سینما های اکران فیلم، درصد افزایش یا کاهس فروش فیلم، میزان بودجه ی هر فیلم و … را نیز به نمایش می گذاشت و با توجه به اطلاعات بسیار با ارزشی که از انواع فیلم های اکران شده در دست داشت اقدام به ارائه ی جدول های مختلفی در زمینه فیلم های اکران شده در سینمای آمریکا کرد. جدول هایی مثل پر فروش ترین فیلم های تاریخ سینما، بیشترین فروش افتتاحیه، جدول فروش روزانه فیلم ها و …

موفقیت های سایت باکس آفیس موجو تا جایی ادامه داشت که در سال ۲۰۰۸ کمپانی آمازون نسبت به خرید آن اقدام کرد و پس از آن باکس آفیس موجو به زیر مجموعه ای از سایت IMDB تبدیل شد.

نکته ی جالب درباره ی باکس آفیس این است که اگر چه باکس آفیس موجو تنها ارائه دهنده ی اطلاعات باکس آفیس نبود و نیست اما به دلیل نوع رویکرد، میزان فعالیت و نحوه ی ارائه ی اطلاعات خیلی زود توانست به منبع آمار و اطلاعات فروش فیلم ها تبدیل شود و در واقع باید بپذریم یکی دلایلی که امروز همه ی ما با اسم باکس آفیس آشنا هستیم و میزان خرید و فروش فیلم ها برایمان اهمیت دارد فعالیت این وبسایت است.

میم ست

در ایران هم سایت های متفاوتی سعی داشته اند با ارائه ی اطلاعات مثل سایت IMDB و باکس آفیس موجو علاقمند این سایت ها را در ایارن به خود جلب کنند. در این میان مشکلی که در همه ی آن ها وجود داشته نوعی کچی برداری محض بوده که در نتیجه نتوانسته اند موفقیت چشمگیری به دست بیاورند. با این حال سایت میم ست با نوع رویکرد متفواتی که در پیش گرفته ثابت کرده می توان در ایارن هم حضور موفق داشت و حتی به جریان سینما در ایران جهت دهی مثبت داد. در این وبسایت انواع اخبار سینما و اطلاعات فیلم و سریال به رایگان برای بازدیدکنندگان نمایش داده می شود و حتی بازیگران و کارگردانان و دیگر هنرمندان می توانند نسبت به ساخت و ویرایش صفحات اختصاصی و بیوگرافی خود شامل بیوگرافی، اطلاعات فیلم های اکران شده و … اقدام کنند.

 

یک فیلم چه زمانی به سود دهی می رسد؟

با مراجعه به جدول های باکس آفیس در سایت باکس آفیس موجو و یا مشابه این سایت که در ایران در حال فعالیت است، وبسایت میم ست ، می توانید اطلاعات مختلفی راجع به فیلم ها مثل بودجه ی ساخت آن ها، تعداد سینما های اکران کننده ی فیلم ها، میزان فروش آن ها در آمریکای شمالی و دیگر کشور های جهان و … را به دست بیاورید. نکته ی مهم در رابطه با میزان درآمد یک فیلم و سود دهی آن این است که به هیچ وجه اگر فیلمی بیشتر از بودجه ی خود فروش کند به سود دهی نمی رسد.

درواقع نیمی از فروش فیلم ها به سالن های نمایش دهنده ی آن اختصاص می یابد و اگر چه این مقدار ثابت نیست و برای هر فیلمی می تواند تغییر کند، به هر حال بخش قابل توجهی از فروش فیلم ها به سالن های نمایش دهنده ی فیلم اختصاص می یابد. در این مین کمچانی های پخش کننده ی فیلم نیز بخشی از میران فروش هر فیلم را برای خود بر می دارند، نتیجه اینکه به طور معمول برای اینکه بگوییم یک فیلم فروش خوبی را تجربه کرده باید آن فیلم در حدود ۳ برابر بودجه ی خود فروش داشته باشد.

باکس آفیس

برای مطالعه نتایج باکس آفیس چه اطلاعاتی باید داشته باشیم؟

جدول باکس آفیس به صورت هفتگی فیلم های تازه اکران شده را بررسی کرده و در نهایت فیلم ها را بر اساس میزان فروش طبقه بندی می کند. در این میان یک سری اصطلاحات در این باره وجود دارد که برای بررسی بهتر باکس آفیس دانشتن آن ها الزامی است:

در وبسایت باکس آفیس موجو فروش فیلم‌ها براساس فروش داخلی که میزان فروش فیلم در آمریکا و کانادا را شامل می‌شود و فروش خارجی که فروش فیلم در باقی جاهای جهان را نشان می‌دهد، طبقه‌بندی می‌شود. فروش هفتگی در این سایت به معنای فروش فیلم از جمعه تا پنج‌شنبه‌ی هر هفته است و فروش آخر هفته نیز به فروش فیلم از جمعه تا یکشنبه هر هفته اطلاق می‌شود. اولین آخرهفته‌ی اکران نیز اصطلاح رایجی است که به میزان فروش فیلم در اولین هفته‌ی فروش اطلاق می‌شود.

تعداد سالن‌های نمایش اصطلاح رایج دیگری است که تعداد سالن‌های اختصاص یافته برای نمایش فیلم را گزارش می‌دهد. از آن‌جایی که هر سینما می‌تواند چندین سالن نمایش داشته باشد اصطلاح تعداد سالن با تعداد سینما در آمار فروش با هم فرق می‌کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.