آیا بین کار و زندگی شما تعادل برقرار است؟ زندگی تنها کار نیست‌!

برقراری تعادل بین کار و زندگی برای بسیاری از مردم کاری مشکل است. البته هنوز این مفهوم برای بسیاری از مردم مبهم است.

طبق فرهنگ لغت « آکسفورد »، اولین تعبیری که از تعادل بین « کار و زندگی » می شود، اغلب به تاریخ ۱۹۷۷ برمی گردد. این فرهنگ لغت این مبحث را چنین تعریف می کند: « رابطه ای بین زندگی شخصی و کار وجود دارد یا رابطه ای با هر دو؛ ایجاد رابطه ای بین هر دو.»

امروزه تعادل بین« کار ـ زندگی » یک مفهوم عمومی است که فکر بسیاری از مردم را به خود مشغول کرده است. در این مقاله می توانید ببینید که آیا بین کار و زندگی شما تعادل برقرار است یا خیر.

۱- اولویت های مشخصی برای زندگیتان در نظر بگیرید.

تعادل بین کار و زندگی

در نظر گرفتن اولویت های مشخصی برای زندگیتان کمک می کند تا راحت تر تصمیم بگیرید.

می دانید چه کسی برایتان بیشتر از همه اهمیت دارد؟ بلی، بدون شک خودتان. اگر با اولویت بندی ها و ارزش هایتان درگیر هستید در این جا ما با ذکر چند منبع به شما کمک خواهیم کرد. من برای باز شدن فکر شما، کتاب الکترونیکی « ترسیم برنامه ی زندگی » از « میشائل هیات » ( Michael Hayatt’s Creating Your Life Plan ) را پیشنهاد می کنم.

اولویت بندی های شما دائما در حال عوض شدن هستند و به مرور زمان افزایش پیدا می کنند. یک وکیل تازه کار ممکن است در اواسط ۲۰ سالگی اش هفته ای ۶۰ ساعت کار را برای کسب تجربه قبول کند، درحالی که یک متخصص باسابقه، اغلب تجربه، اعتماد به نفس و موقیعت نه گفتن را به ساعت کار زیاد دارد.

۲- برای حفظ اولویت هایتان اگر لازم است به دیگران « نه » بگویید.

نه گفتن در محل کار یک هنر است. البته اگر در محیط کار مدام به مدیران «نه» بگویید، اعتبار شما به تدریج از بین می رود و ممکن است که از ترفیع و تشویق نیز محروم شوید. پس در جای مناسب از گفتن « نه » استفاده کنید. به عبارت دیگر، گفتن « نه » ی برآمده از تفکر شما، نشان می دهد که به اولویت هایتان فکر کرده اید.

۳- قبول کنید که تعادل «کار و زندگی » هر روز به دست نمی آید.

وقتی در مورد تعادلکار و زندگی فکر می کنید، ممکن است دنیای ایده آلی را تصور کنید که در آن شما هر روز هفته ساعت ۵ عصر به خانه می آیید ( یا زودتر تا بچه ها را از مدرسه به خانه بیاورید). متاسفانه شاید قادر نباشید هر هفته به این تعادل دست یابید.

برای مثال متخصصان حسابداری شرکت، اغلب در روزهای پایانی ماه، ساعات طولانی را سرکار تجربه می کنند. اگر می دانید که با کاری بیش از حد معمول روبه رو می شوید که زمان زیادی از شما می گیرد، ابتدا برای آن مسؤولیت، برنامه ریزی کنید. پس اگر ۶۰ ساعت در ۱۰ هفته پشت سرهم و بی وقفه کار کرده اید، پس احتمالا باید در مورد عادت های کاری خود تجدید نظر کنید.

۴- اگر پرداخت حقوقتان بر حسب ساعت کاری است، فقط ثبت ساعات بیشتر قیمت بیشتر ایجاد نمی کند.

تعادل بین کار و زندگی

در واقع قانون « پارکینسون » می گوید که: ساعات اضافی که روزانه به کار مشغول هستید، موجب می شود تا تمرکزتان را از دست بدهید. پس گاهی برای چند دقیقه هم که شده به صفحات اجتماعی خود سری بزنید و در میان کار به خود استراحت بدهید. پیشنهاد می کنم برای لذت بیشتر از زندگی، روش های بهره گرفتن از قوانین پاریکنسون را یاد بگیرید .

نکته: تجربه ی کاری، تحصیل و تخصص، عوامل مهم در دریافت حقوق بالا هستند. پس لطفا بهایی که برای کار بی برنامه و ثبت ساعات کاری بالا می پردازید را هم در نظر بگیرید.

۵- انرژیتان را به طور موثر مدیریت کنید.

می خواهم دو سوال ساده در مورد انرژی و ثمر بخش بودن آن بپرسم.

از ۰ تا ۱۰ چه امتیازی به انرژی و کارآیی خود در ساعت ۱۰ صبح می دهید؟ چقدر این عدد به انرژی شما در ساعت ۴ عصر نزدیک است؟ بسیاری از مردم دریافته اند که انرژی و تمرکزشان به تدریج در طول روز کاهش می یابد. از این یافته ها می توان به دو نکته ی مهم دست یافت:

اول: خوب بخوابید و برای حفظ انرژیتان در بالاترین سطح از تکنیک های مدیریت استرس ( Stress management techniques) استفاده کنید. دوم، وقتی به خانه می روید انرژی اضافی ذخیره کنید. برای همسر و فرزندانتان وقت بگذارید اما کمی هم به خود استراحت بدهید.

۶- در سازمانی کار کنید که به تعادل بین «کار و زندگی » بها داده می شود.

برخی سازمان ها در بخش تعادل بین کار و زندگی ، سابقه ی بهتری نسبت به دیگر سازمان ها دارند. به جای این که شخصا برای تغییر فرهنگ غلط یک سازمان بزرگ تلاش کنید، به خود لطف کرده و برای سازمانی که به تعادل بین کار و زندگی بها می دهد کار کنید. خوشبختانه شرکتها بیش از پیش به تعادل بین کار و زندگی اهمیت می دهند. پس می توانید موارد خوبی را در صنایع و مشاغل مختلف پیدا کنید.

۷- هر هفته چندین بار ورزش کنید.

تمرین های ورزشی تعادل بین کار و زندگی

برخی مردم از تمرینات ورزشی لذت برده و گاهی هم آن را تا آخر عمر دنبال می کنند. اگر زندگی تعادل یافته ای دارید، متوجه اهمیت انجام تمرینات ورزشی شده اید. طبق سایت « The Center for Disease Control and Prevention’s  physical activity guidelines » تمرین هفتگی موثر، شامل فعالیت ایروبیک (مثل پیاده روی، دو، دوچرخه سواری و شنا) و ورزش های کششی ماهیچه ها ( مثل وزنه برداری و یا تمرین های کششی بدن) می شود.

بدون ورزش و تمرین موثر، سطح انرژی شما کاهش خواهد یافت و این امر بر توانایی کاری و لذت شما از زندگی تاثیر می گذارد.

۸- هر فعالیتی که از آن لذت می برید را هر روز در برنامه ی خود بگنجانید.

امید، زندگی را شیرین تر و لذت بخش تر می کند. همان طور که بزرگ می شوید احتمالا هفته ها منتظر روز تولدتان هستید. خوشبختانه می توانید هر روز چنین انرژی های مثبتی را با برنامه ریزی تجربه کنید. لذت بردن از زندگی پیچیده و سخت نیست، به عنوان مثال، لذت زندگی شبیه به خواندن کتابی که در دست دارید به مدت نیم ساعت است، یا شرکت در کنسرت، بیرون رفتن با دوستان، باز کردن درب یک  نوشیدنی یا تماشای یک فیلم جذاب و پر مغز.

بدون چنین لحظات لذت بخشی، سختی کار روزانه بیشتر شما را خسته می کند.

۹- از روزهای تعطیل برای استراحت استفاده کنید. همچنین به دنبال سرگرمی و تمام کردن لیستی از کارها باشید که می خواهید تا فرصت زندگی کردن دارید آن ها را انجام دهید.

تعادل بین کار و زندگی

طبق « CBS News » به طور میانگین کارکنان آمریکایی ۱۶ روز مرخصی با حقوق دارند. اما میانگین مدت زمانی که آن ها از تعطیلات استفاده می کنند، فقط ۴ روز است.

این بدان معناست که ۷۵ درصد حقوق دوره ی تعطیلات به هدر می رود. حقوق دوره ی تعطیلات شما بخشی از ضررتان به حساب می آید. استفاده ی نادرست از آن به منزله ی سوزاندن پول است.

در اینجا ۵ ایده برای این که چگونه از زمان تعطیلات خود برای کسب بهتر قانون تعادل بین کار و زندگی استفاده کنید ذکر می کنیم:

  • پول بیشتری پس انداز کنید و نهایتا به لیست کارهایی که قبل از پیری می خواهید انجام دهید، سفر به شهرهایی که تاکنون نرفته اید را اضافه کنید.
  • برای انجام یک برنامه ی مهم فراموش شده، از زمان استفاده کنید؛ نقاشی کردن اتاق راحت است، خودتان نقاشی کنید.
  • به مسافرت طولانی تعطیلات تابستانی بروید؛ برخی از شرکت ها، در این تعطیلات به کارمندانشان اجازه ی سفرهای طولانی می دهند، پس از آن استفاده کنید.
  • در بعد از ظهرها به بازی مشغول شوید و یا به سراغ یک مسابقه ی ورزشی بروید.
  • به کلاس ها یا سمینارهایی بروید که شناخت شما از علاقه هایتان را افزایش دهد.

۱۰- از برنامه هایی که به حفظ تمرکز و کارآیی شما کمک می کنند، استفاده کنید.

آیا برنامه یا کاری سرگرم کننده برای ارتقای سطح کارآمدی و دانش خود دارید؟ بهترین روش برای استفاده از وقت این است که هر روز در زمان خاصی محل کار را ترک کنید. می توانید با ایجاد برخی فرصت های جدید شغلی، راهی برای افزایش کارآمدی خود بیابید. همچنین می توانید در مسیر رسیدن به محل کار خود، تجربه های جدیدی را کسب کنید و از موقعیت های مختلف استفاده کنید. در برخی سازمان ها و شرکت ها ساعت کار از ۹ صبح آغاز می شود، این یک فرصت خوب است تا کمی زودتر از خواب بیدار شوید و برای حفظ تعادل بین کار و زندگی شما، کمی وزش کنید یا در یک پارک قدم بزنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.