تندر پلاس و بررسی همه جانبه آن + مشخصات فنی و آخرین قیمت

تندر پلاس محصول جدید ایران خودرو است که با تغییر در خودروی محبوب تندر ۹۰ در سال ۹۶ به بازار عرضه شد. پیش از این تندر ۹۰ به دلایل مختلفی از جمله کیفیت موتور، فضای داخلی مناسب و امنیت مناسب نسبت به دیگر خودروهای ملی در دل مردم جا باز کرده بود. پس از این استقبال، ایران خودرو تصمیم گرفت محصول جدید خود را با نام تندر پلاس به بازار عرضه کند. در مجله اینترنتی ۵ عصر درباره تاریخچه و مشخصات فنی تندر پلاس و مقایسه تندر ۹۰ با تندر پلاس بیشتر بخوانید.

تاریخچه فعالیت رنو در ایران

قبل از انقلاب بود که مدیرعامل یکی از شرکت خودرو سازی ایران تمایل زیادی به مراوده اقتصادی با فرانسه داشت. پس از ورود محصول سیتروئن با نام ژیان، در پی رواج محصول رنو در ایران بود که با انقلاب اسلامی مواجه شد. صنعت خودروسازی تا پس از جنگ تغییر چندانی نداشت حتی افت شدیدی را نیز تجربه کرد. پس از پایان جنگ و سر و سامان گرفتن اوضاع اقتصادی کشور، همچنین اهمیت پیدا کردن موضوع حمل و نقل، تنوع خودرویی در دستور کار خودروسازان ملی قرار گرفت. رنو ۲۱ اولین محصول مشترک شرکت رنو و خودروسازان داخلی بود. طولی نکشید که شرکت رنو از ادامه همکاری با ایران انصراف داد و تولید رنو ۲۱ متوقف شد. از اواخر دهه شصت پای شرکت رنو در ایران باز نشد تا سال ۸۲. در سال ۸۲ قردادی بین شرکت رنو و وزارت صنعت و معدن جمهوری اسلامی ایران نوشته شد. در همان سال بود که رنو در کشور رومانی از خودرو لوگان به عنوان خودروی باکیفیت قشر متوسط رونمایی کرده بود. قرار بر این شد که لوگان با نام ال ۹۰ و بعدها تندر ۹۰ در ایران با قیمت تمام شده ۶۸۵۰ یورو تولید شود.

رنو 21

آغاز تولید تندر ۹۰ در ایران

 

با سرمایه گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری شرکت رنو در ایران، استارت تولید تندر ۹۰ در سال ۸۶ خورد. گرچه ظاهر آن تا سال ها به دل مردم ایران ننشست، اما با سهمیه بندی شدن بنزین و افزایش قیمت آن، معیار کم مصرف بودن به معیارهای خریدخودرو اضافه شد. تندر ۹۰ که در مصرف سوخت از رقیب هموطن خود یعنی پژو، بسیار جلوتر بود، توانست جای خود را در بازار ایران باز کند. مصرف سوخت ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، صندوق عقب جادار، بدنه محکم و قابل اعتماد، ترمز ABS، فرمان هیدرولیک، صدای موتور کم، قفل مرکزی، کیسه هوا، بالابر برقی شیشه ها، آینه های برقی و دیگر آپشن ها نیز در محبوبیت تندر ۹۰ بی تاثیر نبود.

تندر

تندر پلاس ، محصول جدید ایران خودرو

اواخر سال ۹۵ بود که ایران خودرو تندر پلاس را رونمایی کرد. با توجه به سابقه خوب تندر ۹۰، بسیاری از مردم راغب شدند که تندر پلاس را امتحان کنند. تندر پلاس در واقع فیس لیفت یا تغییر شکل یافته تندر ۹۰ است. یعنی از بسیاری جهات کاملا یکسان هستند. برای مثال حجم موتور، ابعاد خودرو، حجم صندوق عقب، حجم باک، تعداد سوپاپ و تقریبا همه مشخصات فنی تندر پلاس با تندر ۹۰ یکسان است.

از لحاظ شکل ظاهری، تغییرات در نمای جلو و عقب تندر پلاس قابل مشاهده است. در نمای عقب علاوه بر زه کروم رنگ و تغییر فرم چراغ ها، یک پروژکتور تکی در وسط سپر عقب تعبیه شده است. در نمای جلو از جلوپنجره ای استفاده شده که بی شباهت به نمای جلو ساندرو نیست. همچنین فرم چراغ ها و فرم سپر جلو تغییرات جزئی کرده است. همچنین زه کرومی جای زه مشکی رنگ تندر ۹۰ را گرفته است. فضای داخلی خودرو بسیار شبیه به ساندرو است. داشبورد و رودری های ساندرو با کمی تغییر در تندر پلاس استفاده شده است.

 

تندر پلاس

از سایر تجهیزات جانبی تندر چلاس می توان به دکمه های کنترل سیستم صوتی زیر فرمان، تنظیم ارتفاع چراغ های جلو، طرح جدید صفحه آمپر، داشبرد دورنگ، کنسول میانی، طرح جدید چراغ های مه شکن، دستگیره جدید درب ها، طاقچه جدید عقب، طرح جدید قربیلک فرمان و قابلیت تنظیم ارتفاع و کنسول میانی اشاره کرد.

تندر پلاس

مقایسه مشخصات فنی تندر پلاس و تندر ۹۰ (دستی و اتوماتیک)

 

تندر ۹۰ اتوماتیکتندر پلاس اتوماتیکتندر ۹۰ دستی

تندر پلاس دستی

 

۵۶۳۷۴۵۶۶۷۹۵۶۰۸۰۵۶۵۸۱کد کلاس خودرو
K4MK4MK4MK4Mنوع موتور
۱۶۰۰۱۶۰۰۱۶۰۰۱۶۰۰حجم موتور (cc)
۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقهحداکثر توان موتور (hp)
۱۴۰ نیوتن متر در ۳۷۵۰ دور در دقیقه۱۴۰ نیوتن متر در ۳۷۵۰ دور در دقیقه۱۴۰ نیوتن متر در ۳۷۵۰ دور در دقیقه۱۴۰ نیوتن متر در ۳۷۵۰ دور در دقیقهحداکثر گشتاور (Nm)
۱۶۱۶۱۶۱۶تعداد سوپاپ
بنزین بدون سرب اکتان۸۷ و ۹۵بنزین بدون سرب اکتان۹۵ و ۸۷بنزین بدون سرب اکتان۸۷ و ۹۵بنزین بدون سرب اکتان۹۵ و ۸۷نوع سوخت سازگار
چندنقطه ایچند نقطه ایچند نقطه ایچند نقطه ایسیستم انژکتوری
یورو ۴یورو۴یورو ۴یورو۴استاندارد حد آلایندگی
۱۷۵۱۷۵۱۷۵۱۷۵حداکثر سرعت (km/h)
۱۱.۷۱۱.۷۱۰.۲۱۰.۲شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه)
۴ دنده اتوماتیک۴دنده اتوماتیک۵ دنده دستی۵ دنده دستیسیستم انتقال قدرت
۱۱.۱۱۱.۱۹۹مصرف سوخت داخل شهر (Lit/100 km)
۶.۶۶.۶۵.۶۵.۶مصرف سوخت خارج شهر (Lit/100 km)
۸.۳۸.۳۶.۹۶.۹مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km)
۴۲۵۰۴۲۹۰۴۲۵۰۴۲۹۰طول خودرو (mm)
۱۷۴۰۱۷۴۰۱۷۴۰۱۷۴۰عرض خودرو(mm)
۱۵۲۵۱۵۲۵۱۵۲۵۱۵۲۵ارتفاع خودرو (mm)
۲۶۳۰۲۶۳۰۲۶۳۰۲۶۳۰فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm)
۱۱۵۵۱۱۱۵۱۱۱۵۱۱۱۵وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg)
۵۰۵۰۵۰۵۰گنجایش مخزن سوخت (Lit)
۵۱۰۵۱۰۵۱۰۵۱۰حجم فضای صندوق عقب (Lit)

 

 

تغییرات قیمت تندر پلاس

قیمت تندر پلاس دنده ای در ابتدای سال ۹۷ در نمایندگی حدود ۴۱ میلیون تومان و در بازار حدود ۴۷ میلیون تومان بود. مدتی است که ایران خودرو اقدام به فروش محصولات خود نمی کند. اما قیمت تندر پلاس در بهار ۹۷ به صورت فزاینده ای در بازار در حال افزایش است. به طوری که قیمت امروز تندر پلاس (۱۸ خرداد) در بازار به ۵۰ میلیون تومان رسید.

تندر پلاس اتوماتیک نیز همانند تندر پلاس دستی در سال ۹۷ دستخوش افزایش قیمت در بازار بود. بعد از تعطیلات نوروز تندر پلاس اتوماتیک با قیمت ۴۹ میلیون تومان در کارخانه و ۵۷ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می شد. اما این روزها پس از اینکه ایران خودرو عرضه به بازار را متوقف کرد، قیمت تندر پلاس در بازار به ۶۶ میلیون تومان نیز می رسد.

به نظر می رسد، اقدام ایران خودرو در ممانعت از عرضه خودرو به دلیل تغییرات ناشی از ارز و افت ارزش ریال باشد. اما تا وقتی که فروش خودرو تنها در بازار انجام شود، قیمت خودرو افزایش خواهد یافت. در واقع قیمت ثابت نمایندگی نقش کنترل کننده برای قیمت بازار خودرو بازی می کند. در صورت ادامه عرضه خودرو توسط ایران خودرو شاهد افت شدید قیمت یا افزایش قیمت کارخانه خواهیم بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.