بایدها و نبایدهای غذایی در ماه رمضان(توصیه هایی برای افطار و سحری)

همه مسلمانانی که در ماه رمضان روزه می گیرند، جدا از لذات معنوی؛ قطعا لذت افطار کردن و خوردن سحری را چشیده اند. وقتی پس از یک روز طولانی و بدون آب و غذا، آب جوش و خرما روزه را باز می کند حس شعف و شادمانی وجود روزه دار را فرا می گیرد. روزه دار خداوند را به خاطر داشتن رزقی که با آن می تواند افطار کند، شکر کرده و خود سعی می کند در حد توانش به گرسنگان و فقرا کمک کند.

اما معنای عام روزه داری گرسنگی و تشنگی کشیدن است. در حالی که با رعایت یک رژیم غذایی مناسب برای یک ماه هم که شده، می توان به بدن در زدودن سموم و بهبود عملکرد سیستم گوارش کمک کرد.

متخصصان طب ایرانی اسلامی برای دفع سموم بدن به ما توصیه می کنند که مثلا برای یک هفته رژیم آب یا سبزیجات بگیرید. در حالیکه ماه رمضان این فرصت مناسب را در اختیار ما گذاشته است. در سایت تفریحی ۵ عصر درباره تغذیه در ماه رمضان بیشتر بخوانید.

 

چه غذاهایی برای سحری میل کنیم؟

سحری بسیار مهم است، به خصوص افراد ضعیف یا شاید کم سن و روزه اولی ها، باید توجه بیشتری داشته باشند. وعده سحری باید حاوی مواد پر انرژی باشد. مواد پر انرژی شامل کربوهیدرات ها و مواد پر فیبر است. کربوهیدرات هاماه رمضان افطار و سحری شامل غذاهایی مانند نان، جو، برنج و لوبیا و به طور کلی انواع غلات است. همچنین مواد پرفیبر که به آرامی هضم می شوند شامل میوه ها و سبزیجات خام است. همچنین به جای استفاده از چای و مواد کافئین دار دیگر از دمنوش ها و آب میوه های طبیعی ویتامینه استفاده کنید تا از تشنگی جلوگیری شود. وعده سحری باید با آرامش خورده شود. پس هنگام سحر زودتر از خواب بلند شوید تا وقت کافی برای خوردن سحری داشته باشید. تند تند غذا خوردن باعث سوء هاضمه و مشکلات گوارشی بسیاری می شود و در طولانی مدت به بدنتان آسیب می رساند.

 

چه غذاهایی برای افطار میل کنیم؟

افطار شاید خیلی هیجان انگیز باشد و شما را به سمت خوردن غذای بسیار سوق دهد. اما دست نگه دارید. اگر می خواهید در این ماه پس از ۱۱ ماه کمی به بدنتان استراحت بدهید باید در خوردن افطاری و شام افراط نکنید. روزه خود را با آب گرم باز کنید. در طول روز شما چیزی نخورده اید و دمای معده شما بسیار بالا رفته است. پس هیچگاه نباید آب سرد بر روی آن ماه رمضان افطار و سحریریخت. این مانند زمانی می ماند که شما روی یک ماهیتابه داغ آب سرد بریزید. چه اتفاقی می افتد؟؟ پس روزه را با آب یا شیر گرم باز کنید. در آب یا شیر خود چند قطره عسل یا نبات بریزید یا به جای آن از خرما استفاده کنید. خرما تمام انرژی تحلیل رفته اتان را به شما بر میگرداند.

لطفا در وعده افطار از غذاهای پر چرب و سرخ شده استفاده نکنید. این غذاها هیچگاه مناسب بدن نیستند به خصوص که پس از یک روز تحمل گرسنگی آنها را وارد بدنتان کنید!!!

در افطار از غذاهایی که زود هضم هستند میل کنید. این غذاها شامل انواع سوپ و آش و سیب زمینی و شیر برنج و …. است. خوردن این غذاها باعث می شود به معده اتان فشار وارد نشده و نتیجه مهم تر آن پیشگیری از یبوست است. یکی از عوارض شایع در ماه رمضان یبوست است که در اثر تغییر در زمان خوردن غذاها به وجود می آید. با داشتن یک افطاری سبک و یک سحری پرفیبر از ایجاد آن جلوگیری کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.